By: nabialishad azin

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 24-Apr-2007 06:19 Email | Share | Bookmark
COOKIES OO COOKIES!!

Bukan emas pertama yang mencantikkan mu..melainkan akhlak mu..dan kekayaan mu adalah etika mu..

Sekarang ummi sudah kembali dengan hobi lama..iaitu membaca..kalau dulu sejak kecil ummi masih ingat..angah(abang nabia) selalu bawa ummi ke perpustakaan bila beliau balik bercuti semester..ummi memang sentiasa menunggu waktu dan ketika angah balik..dan sekiranya beliau balik mesti ada saja buah tangan buat ummi..iaitu buku..banyakkkk sangat..sebab beliau ada kak angkat seorang librarian..mmg sentiasa ada buku percuma buat ummi..buku lama...buku baru..yg sememangnya di hadiahkan buat ummi..angah ckp kak angkat dia hadiahkan..so alhamdulillah..kalau zaman dulu-dulu tu..buku-buku ummi penuh bertingkat2..beralmari..sampai la anak dara pun..masih suka mengumpul buku..novel..majalah..ensiklopedia..(boto ko den eja nih) tapi itu semua kenangan lama...sekarang kalau ummi balik ke kampung..yg tinggal hanya laa almarinya saja..dan penuh berterabur buku-buku den.. tapi apakan daya..semasa ketiadaan ummi di rumah dek kerana belajar di kejauhan..ada yg meminjam..ada yg pulang kembali..ada yg terus buat koleksi.. redha kan saja laa..sekarang pun ummi dah jd mak orang..hehe..so bila dh ada anak nih..new mission untuk anak-anak pula...

so nih antara projek yg ummi pernah buat..so bila nama pun projek..tentu ada defact section kan..jangan betulkan mata hitam mu..sbb cookies pertama ku bakar itu sememangnya hitam di belakangnya!! TERHANGUS DAAAAAAA.. ummi masih belum pakar dengan penggunaan oven ku tersayang..ummi gunakan resepi Zack..dah lama teringin nk mencuba salah satu resepi zack..so alhamdulillah akhirnya termakbul jua cita-cita nak mulakan projek..nih pun akibat anak-anak yg asyik nak makan chipsmore je..sekali ngadap tak cukup satu bungkus laa anak4 ku itu..so ummi pun mulakan operasi..ummi dengan yakin buat dua adunan..dan alhamdulillah ummi berjaya buat sehingga 3 balang lebih..dan ambil masa dua hari je habis segala-galanya... thanks ZACK..resepi mu emang sedap sihhh dikkk!!! so nabia tepek je ye resepinya..ampunnn..mmg sedap la!! crispy..xde laa manis sgt..letak pula lemon zest..lagi laa sodap x hingat!! so layan...



CHOCLATE CHIPS COOKIES ZACK
Ingredients:
1 1/4 cups flour
1/4 cup rolled oatmeal ( blended to a fine powder ) --> optional -nabia omit
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp baking powder
1/4 tsp salt
1/2 cup melted butter or margarine -nabia gunakan ini
or
1/3 cup olive oil/ veggie oil ( about 70ml )
3 tbsp water
1/2 cup packed brown sugar
1/3 cup white sugar
1/2 tsp vanilla
semisweet chocolate chips
chopped nuts (optional) -nabia gunakan ini juga
orange zest -nabia gunakan orange emalco sikit..
a dash of ground cinnamon and all-spice. -lupa nak letak daaa

How to make:
1. Mix flour, baking soda, baking powder, and salt and stir well.
2. With a mixer on medium speed, beat butter, brown sugar, granulated sugar, 3 tablespoons water, and vanilla until blended. Stir flour mixture into butter mixture, then beat until blended. Stir in chocolate chips, orange zest and nuts.
3. Drop batter in 1-tablespoon portions about 2 inches apart on baking sheets.
4. Bake in a 300° oven until an even golden brown, 18 to 20 minutes. If using 2 pans in 1 oven, switch places at half-time.
5. Let cookies cool on pan about 3 minutes, then transfer to racks with a spatula. Serve warm or cool. Store airtight up to 1 day, or freeze for longer storage.

note:nabia bakar dengan suhu 140 darjah selama 15-18 minit..sebab oven ku kecil saja..adjustment dibuat setelah menyaksikan kehitaman cookies pertama dengan suhu terlalu tinggi..


nih aksi anak4 semasa beriadah tempoh hari..terlalu byk gambar..so nih je laa dpt ummi tepek utk tatapan kengkwn..dan untuk koleksi ummi jua di hari tua nanti..aci eh?



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net