By: nabialishad azin

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 15-Mar-2007 03:12 Email | Share | Bookmark
PASSED!

 
Semasa membeli ayam di pasar..kebetulan pula budak tu tengah asing2kan tulang dari ayam..untuk pesanan sebuah kedai makanan western katanya..so bila ditanya2 disoal2 nabia pun hint abang..so abang pun cakap..cuba laa apa salahnya! LUV YOU HUNNY BUNNY!!( ShidaAziz..ku pinjam term mu ini aci ehh )

Ini laa hasilnya..1st time buat nih wehhh...main taram ja nih buat..nak refer buku resepi..x sempat lak print out di opis..sudahnya taram ja pe yg ada dan ikut logik akalku..cuma bab coselow je tak yakin nak buat camna..sudahnya MamaFami menjadi mangsa..ehhehe..nih laa bagusnya dgn kemudahan teknologi sekarang..walau jauh beribu batu namun resepi coselow tetap sampai di Selayang... for you sis!! So sila laa menjamu mata ye...abaikan segala kecacatan pada masakan ku..i'm just a little Malay woman...not 'minah salih' ok?

Ni resepinya..pepandai laa ye..Ni cara camna nabia buat..so try at your own risk k!!


CHICKEN CHOP NABIA
Untuk Ayam
-perap peha ayam yg dah dibuang tulang dgn bahan yg dah dikisar(halia+bwg putih+bwg merah+lada hitam+garam sket+sos tiram/kicap cair) agak2 paling kurang 1 jam.
-sediakan putih telur untuk dicelup sebelum disalut pula dgn tepung jagung.
-lepas salut dgn tepung tu..terus goreng(deep-fry ok?)..goreng sampai agak kekuningan..rangup2 gitu..toskan minyak ye puan2..sbb too oily kanggg..

Untuk Sos : Black Pepper Sauce
-tumis bwg putih hingga naik bau..
-masukkan terus secawan air yg dicampur sekali sesudu tepung jagung..
-masukkan sekali kicap pekat dalam 2 s/b, lada hitam yg ditumbuk sket 2 s/b, 1 kiub daging/ayam MAGGI dan rasa..kalau rs ada yg kurang tambah je laa pe patut...ehhe..
-kacau sehingga agak2 pekat..

Untuk Side dish :
1)Coselow(resepi sumbangan Mamafami)
- sagat carrot+kobis..rendam sat dalam air sejuk..toskan..kemudian sediakan mayonis+gula sket+serbuk kayu manis..godak..pastu gaul dgn sayur td..refrigenerate for 30 mins.. exactly as what Mama described to me..

2)Baked Beans
-apo laie..boli yo setin kecik BAKED BEANS AYAM BRAND..panehkan kojap atas api..kacau sikit2 dan kotopikan..

3)Fries
-laaa sonang yo..boli yo mano2 brand asal ekau bolih goreng dan teruih masuk mulut ngap ngap!

So combine all than you will get this!



Quote:

karmarulez - erkkksssssppp alhamdulillah...
Shida Aziz - alamak!! hantar tulang je boleh dak? hahaha bila ku menjadi kejam!!
buat steak tp x tepek pun kt fp ... nih lg ngelat nih...
MamaFami - ..awak nih kelaka laaa..inggan pun awak nak matan!!!
TERJEMAHANNYA: nak buat sendiri laa oiiiii!!!
Jeff - huiiih nih yg mak tatut nih...chicken chop pun ada hantu ehhhh...
Mummy jam - alaaa napa sekali je mummy...datang laaa berkali-kali!!
RaqynRafiqin - ya ampunnnnnn... nabia kt selayang utama blkg selayang mall...awak dok selayang mana pulak ehhh...wahhh jumpa org searea...
Kak Sabrina - ampun patik beribu ampun...sekiranya tuanku ingin mencuba..adalah lebih baik tuanku mencari resepi lain yg lebih kaw-kaw-sekkkk dari resepi patik yg hina ini...psssttt takut x kene slera kang wehhh...
Azam@Dell - ahaa..ok insyaAllah bila tiba masa nnt i email you ok?
mama akim n twin - tu laa tu..sungguh benar..teruk kecik2 menjaga tapi bila dh beso semua senang wehhh...
Kak Zana/ros - huhu ampunnnn ku tersilap 'umah' daaaa...
ummi aina&dina - laaa hai cukup ke sket ja?
Zakiah - alahai ekau nih kacau laa den baru yo nak berangan jadi minah salih..haa apo laie..nak gak den tengok version ekau yg mano satu..ehehe copek sket yo...
rinnchan - hoooo very d english!!(berabuks wehhh)
Za- blehhhhh..nabia belanje..za bayo!! aci aci bukak pintu ehhh...
Huzadia - hahaha cannot wait wehhhh...you can do it!
Phalinn - tu laa nabia pun respect abih wehhh..sbb nabia br ja merangkak nih haa...byk yg perlu dibaiki!!
mamazieza - ishh ishh ishhh memang laa tak patut..mana ada orang ajak sekali..orang dh berkali-kali ajak..mama deeeekkk jek..
~F&Z~ - buat laa kak..pastu tepek skali resepi tau..teringin laa nk buat dgn kuah pepper..yg lebih ngancam gitu!!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net