By: nabialishad azin

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 8-Jan-2007 02:30 Email | Share | Bookmark
WHAT TO COOK?

 
 
Sabtu yang lepas nabia totally lost idea..tak tahu nak masak apa..nak masak yang paling ringkas dan boleh diterima tekak..dah selak buku hikmat masih jua belum ketemu idea..last2 teringat yg mertua tercinta ingin sekali makan masak taucu..so apa lagi kan..tenggiri taucu+sawi lemak putih+sambal belacan..satu paduan menu tengahari yg amat lazat bagi kami..lagi pula sejak nabia berkahwin dgn org jawa nih..so semakin hari semakin enak dirasakan masakan orang jawa..ada yang setuju?

So selamat menjamu mata n mencuba bagi sesapa yg teringin dan tidak tahu bagaimana ya..(this is dedicated to all my friends too..aku seronok dengo korang dah pandai memasak!! )




IKAN TENGGIRI MASAK TAUCU
Bahan-bahan
3 keping ikan tenggiri
3 sudu makan taucu
3 biji cili merah (dihiris) -stok cili kehabisan daaa..
3 biji lada hijau (dihiris) -stok cili kehabisan daaa..
1 biji bawang besar dipotong bulat - nabia hiris mcm biasa saja..
1/2 inci halia (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1/2 mangkuk air asam jawa
sedikit serbuk kunyit
minyak
garam secukup rasa

Cara-cara
Lumurkan ikan dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng hingga garing.
Panaskan minyak, tumis cili merah, cili hijau, bawang besar, halia dan bawang putih.
Masukkan taucu, setelah itu masukkan air asam jawa dan perasa biar sampai mendidih. Masuk ikan & hidang.


Quote:

MamaFaMi - pehhh enjin turbo pun kalah mama...
Nn- huihhh ne ada dasat! terer beno bunyinya..NN pun dasat dgn photography skill nya..cun melecun!!
psstt tag jgn x tag ehh...sila sila..
EDORAS - ye laa kan.."kerna terpaksa...aku memakan ikan..kerna terpaksa..mengikut kesihatan diri..." lagu lama sapa ntah nih...ehhehehe
Kuchai - ntah laa kuchai..nabia main hantam ja...hahahah...sebab sejak kawin br tahu masakan nih wujud..tu yg panggil masakan jawa tu..ehehhe...
Mommy_d&d - alhamdulillahhhh sementara dia masih sayang ye dak...ecewah...ehehhe
Nic - huihhh teringin teringin tu yg tak tahan tu...meh meh dtg sini meh ala bucuk bucuk manjaaa..
Kak rossya - Nih teringat masakan tocu akak laa nih..akak masak lg power rangers!!!
Udeyismail - huih payah nih..tu br tgk..lum makan laie..best laa ekau nih jang...ehehhe..
psstt...thanks for visiting...
Ishzah - kita lg jeles tgk sambal goreng awak tu haaa tau!!
Razi - rasanya masam masin manis pedas! hahahaha somo ado..x payah nak masak pelbagai masakan..dgn lauk nih satu ja somo raso...kui kui kui..laa awat huluq mangkuk kecik..dapat laa sket...
psstt thanks for visiting..
BEAUTCONNECTION - Yup it is the best therapy..Thanks for visiting n your advertising too..
Udeyismail - hehehe no prob!
Kak Sab - jangan lupa jaga kesihatan diri..nabia tahu akak seorang yg kuat semangat..kalau akak x sihat..cian pulak kt abang risau ye dak..
psstt..its just a small matter dear sis..i'll be right here listening n hope no credit at all!!
StROZze - eheheh sama la kitaaaaa..
Zakiah - Alhamdulillah..patut laa berhari2 jenguk umah zakiah xde yg menyambut salam..hehehe..wahh seronok dak balik malaysia? Zakiah n family sihat?
psstt alahai yang..masa balik malaysia x 'tapau' taucu eh...ehhehe..xtahu la pula nabia taucu tu boleh diganti dgn apa..tapi org kata taucu nih masam..so mungkin lebihkan air asam tu n tambahkan kepedasan laa kot eh..namanya pun bukan masak taucu lagi laa kot.. cuba tanya chef Rossya..dia SIFUUUUU!!!
hellikonia - eh skrang Helli dah abih pantang kan? hehehe best ehh..tu laa lg pedas lg sedap kan..
Kak Leen- ye eh kak..tu laa semoga nabia pun dapat melakukan perkara yg sama supaya anak4 menjadi lebih baik dari ummi n ayah dia..insyaAllah..thanks kak for d advice..
psttt alahai cian dia..meh bwk mangkuk dtg umah nabia..x mahal..satu mangkuk rm5 ja..eehehhe..
Za - huk alohhh bukan ke kita dah anto dahhh..awak x dapat lg ehhh...laaa abih td bagi sapa ehhh...
sahar+zabar=wani&mimi - ALAAAA x aci laa akak cakap jepun..camna nak balas cakap TERIMA KASIH dlm bhs jepun ehhh... mahap ibuk..saya budak baru belajo
wmdhafidz - nabia pun sejak kahwin nih laaa br pandai makan..sekali rasa nak rasa lagi youuuuuuuuuuuu...hahahha...
Phalinn - alahai ciannyaaaa...akak baru ja makan maggi pg td..teringin nya pasal! alaaa masak tocu nih Phalinn tutup mata sblh pun leh buat..cuba try test tengok!!



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net