By: nabialishad azin

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 24-Jul-2007 07:48 Email | Share | | Bookmark
'umah' baru

Assalammualaikum ...

Dengan ini saya merasmikan pembukaan 'umah' baru saya beralamat di http://nabialishad.blogspot.com Sila laa menziarahi saya di sana ye teman sekalian..pembukaan 'umah' baru tu adalah disebabkan saya penat nak membuang sawang di umah ini..byk bebeno..ahahahha..

Namun jangan risau juga..sekiranya saya ada masa..saya akan buang sedikit demi sedikit sawang yg berada di umah ini..heheh tu pun sekiranya rajin la ye..camno nk handle dedua skali kan..ehhe..

Sekian dulu buat masa nih..jumpa lagi di lain hari okeh..

salam muhibbah dari saya buat semua...wallahualam...




Tuesday, 10-Jul-2007 03:21 Email | Share | | Bookmark
ADO AIII TAG KE?

Maaf laa okeh kengkawan sekalian...hari-hari ku main hide n seek dengan bos haaa..kira sekarang ni nabia dah tahap tak boleh lari2 dah..tu yg nak update fp punnn ku tak sempat..fp kengkawan pun ada laa skali skala tinggalkan komen..ada juga yg ketuk pintu tp malu nk bg salam..ahaks..

So bagi tidak menghampakan kengkawan..nih laa dia jawapan TAG yg telah kalian lakukan..hehe..satu dtg dr mai..mai nihhhhhhhh memang tau..saja jaaa dia.. dan satu lagi dtg dr cak..cak dah rindu kat nabia kaaa?? So till meet again ye yangs'...


REQUIREMENTS : Write about what or how or why you gave the name(s) to your kid(s).

NUR NABILA HUDA
..nama nih dpt ms kami dlm kereta br balik keje..dok ngadap jammed..tup2 abg ckp "..haaaa pe kata kita namakan nabila huda?" so balik umah..terus capai buku dan cari maksudnya..
nur tu maknanya cahaya(semua tau dah kot kan..) nabila-cerdik,mahir.. huda-petunjuk..semoga nabila menjadi anak yg solehah..kat umah kami panggil dia "kakak" atau nabila..just nice utk disebut..

DANIAL IKHWAN & DANISH IRWAN
..nama kembo nih pilihan abg juga..dia cukup suka dgn nama danial n danish..danial adalah nama nabi..danish means pengetahuan,bijak..so kami nk letak muhammad di depan ada pulak anak kawan abg nama yg sama..so cari laa nama belakang tu pulak..me amat suka
dgn nama ikhwan..ikhwan means persaudaraan..initial "I" tu sama dgn initial ummi kan..so abg letak danial ikhwan..sesuai dgn orgnya yg agak tegas dan sket eksi..haha..
irwan pulak mertua amat suka sbb bunyinya cam jawa2 indon gitu kan..hehe..jenuh ummi cari maknanya..tp x jumpa2..tp dah mak yg minta..xkan laa nk tolak..so kami namakan danish irwan..sesuai dgn orgnya
yg agak pendiam dan soft-hearted..nama kembo nih kami cari ms kembo masih dalam incubator..sbb x ckup bulan kan..so ummi n ayah x expect kembo..dan kami masih belum rancang apa namanya..tu kisahnyaaaa..semoga kembo ummi nih pun jadi anak yg soleh ye cayang...hehe..

DARWISY IRSYAD
..nama budak tembam sorang nih pulak pilihan ummi totally! hehe..sowi k bang..ku berkenan sungguh2 dgn nama nih..ala ala arab gitu..org nk nyebut pun tergeliat lidah! hahaha..sampai klu checkup nurse akan panggil darwisi irsyad..
haha nk tergelak kami..nama nih cukup sweet bg ummi..darwisy means warak..irsyad means nasihat,panduan..semoga anak sorang nih boleh jaga ummi dan ayah tetua nanti..insyaAllah..


oleh kerana ku x berkesempatan nk ziarah kengkawan lagi..so tidak perlu la nabia nk tag org lain kan..hehe..takut ku pulak x terbaca kang...BUT me still miss you gals!!

kiriman salam...ASSALAMMUALAIKUM..


Quote:
alhamdulillah...terima kasih di atas segala komen aka feedback..dan terima kasih bg sesiapa yg wish teman...huiii terasa tuo dah nih wehhh..ahaks!! jumpo laie...daaaaaa


Friday, 15-Jun-2007 01:23 Email | Share | | Bookmark
Pergi yang tidak kembali lagi...

 
Salam harmoni buat rakan-rakan fp nabia sekalian...ampun dipinta dari kalian..terlalu lama rasanya 'rumah' nabia dipenuhi sawang-sawang..Insya'Allah akan nabia 'kemaskan' 'rumah' ini supaya berseri kembali..its depends on my spirit though...

Terima kasih buat rakan-rakan yg mengirimkan doa buat arwah abah mertua ku serta ucapan takziah buat kami sekeluarga..yups..bg sesiapa yg masih belum mengetahui..esok genap sudah 3 minggu arwah abah meninggalkan kami semua..yang tinggal hanyalah kenangan dari arwah buat kami semua..walaupun sesuatu yg sukar diterima oleh kami sebagai manusia..namun kita perlu percaya kepada qada dan qadar Allah jua..semoga arwah tenang di sana bersama doa2 dari kami anak2mu yang soleh dan solehah insyaAllah...tidak perlu abah risaukan mak yg ditinggalkan..akan kami jaga mak sepenuh hati kami sebagaimana abah menjaga mak dulu..insyaAllah jua...

semoga nabia jua dpt kembalikan semangat keluarga kami yg 'kehilangan' sejak arwah meninggalkan kami..kini yang tinggal buat nabia..dua hati ibu-ibu yg ditinggalkan abah-abah yang perlu dijaga dan disanjungi..bapa nabia dan bapa mertua kini telah tiada..kuatkan lah hatimu mak!

semoga rakan-rakan jua dpt mengirimkan Al-Fatihah buat arwah bapa mertua nabia...terima kasih ku ucapkan...AL-FATIHAH....



Tuesday, 24-Apr-2007 06:19 Email | Share | | Bookmark
COOKIES OO COOKIES!!

Bukan emas pertama yang mencantikkan mu..melainkan akhlak mu..dan kekayaan mu adalah etika mu..

Sekarang ummi sudah kembali dengan hobi lama..iaitu membaca..kalau dulu sejak kecil ummi masih ingat..angah(abang nabia) selalu bawa ummi ke perpustakaan bila beliau balik bercuti semester..ummi memang sentiasa menunggu waktu dan ketika angah balik..dan sekiranya beliau balik mesti ada saja buah tangan buat ummi..iaitu buku..banyakkkk sangat..sebab beliau ada kak angkat seorang librarian..mmg sentiasa ada buku percuma buat ummi..buku lama...buku baru..yg sememangnya di hadiahkan buat ummi..angah ckp kak angkat dia hadiahkan..so alhamdulillah..kalau zaman dulu-dulu tu..buku-buku ummi penuh bertingkat2..beralmari..sampai la anak dara pun..masih suka mengumpul buku..novel..majalah..ensiklopedia..(boto ko den eja nih) tapi itu semua kenangan lama...sekarang kalau ummi balik ke kampung..yg tinggal hanya laa almarinya saja..dan penuh berterabur buku-buku den.. tapi apakan daya..semasa ketiadaan ummi di rumah dek kerana belajar di kejauhan..ada yg meminjam..ada yg pulang kembali..ada yg terus buat koleksi.. redha kan saja laa..sekarang pun ummi dah jd mak orang..hehe..so bila dh ada anak nih..new mission untuk anak-anak pula...

so nih antara projek yg ummi pernah buat..so bila nama pun projek..tentu ada defact section kan..jangan betulkan mata hitam mu..sbb cookies pertama ku bakar itu sememangnya hitam di belakangnya!! TERHANGUS DAAAAAAA.. ummi masih belum pakar dengan penggunaan oven ku tersayang..ummi gunakan resepi Zack..dah lama teringin nk mencuba salah satu resepi zack..so alhamdulillah akhirnya termakbul jua cita-cita nak mulakan projek..nih pun akibat anak-anak yg asyik nak makan chipsmore je..sekali ngadap tak cukup satu bungkus laa anak4 ku itu..so ummi pun mulakan operasi..ummi dengan yakin buat dua adunan..dan alhamdulillah ummi berjaya buat sehingga 3 balang lebih..dan ambil masa dua hari je habis segala-galanya... thanks ZACK..resepi mu emang sedap sihhh dikkk!!! so nabia tepek je ye resepinya..ampunnn..mmg sedap la!! crispy..xde laa manis sgt..letak pula lemon zest..lagi laa sodap x hingat!! so layan...



CHOCLATE CHIPS COOKIES ZACK
Ingredients:
1 1/4 cups flour
1/4 cup rolled oatmeal ( blended to a fine powder ) --> optional -nabia omit
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp baking powder
1/4 tsp salt
1/2 cup melted butter or margarine -nabia gunakan ini
or
1/3 cup olive oil/ veggie oil ( about 70ml )
3 tbsp water
1/2 cup packed brown sugar
1/3 cup white sugar
1/2 tsp vanilla
semisweet chocolate chips
chopped nuts (optional) -nabia gunakan ini juga
orange zest -nabia gunakan orange emalco sikit..
a dash of ground cinnamon and all-spice. -lupa nak letak daaa

How to make:
1. Mix flour, baking soda, baking powder, and salt and stir well.
2. With a mixer on medium speed, beat butter, brown sugar, granulated sugar, 3 tablespoons water, and vanilla until blended. Stir flour mixture into butter mixture, then beat until blended. Stir in chocolate chips, orange zest and nuts.
3. Drop batter in 1-tablespoon portions about 2 inches apart on baking sheets.
4. Bake in a 300° oven until an even golden brown, 18 to 20 minutes. If using 2 pans in 1 oven, switch places at half-time.
5. Let cookies cool on pan about 3 minutes, then transfer to racks with a spatula. Serve warm or cool. Store airtight up to 1 day, or freeze for longer storage.

note:nabia bakar dengan suhu 140 darjah selama 15-18 minit..sebab oven ku kecil saja..adjustment dibuat setelah menyaksikan kehitaman cookies pertama dengan suhu terlalu tinggi..


nih aksi anak4 semasa beriadah tempoh hari..terlalu byk gambar..so nih je laa dpt ummi tepek utk tatapan kengkwn..dan untuk koleksi ummi jua di hari tua nanti..aci eh?



Monday, 23-Apr-2007 05:08 Email | Share | | Bookmark
Taman rama-rama?

Nabia nak mulakan hari ini dengan satu kesalan..huhu..kesal dengan "MALAYSIAKU TERCINTA"..pinjam term eh bangggg... dah banyak kali dah menghadapi suasana begini..duduk di negara sendiri..tapi rakyat dibebani dengan pelbagai bebanan..macam-macam laa..maleh nk describe satu-satu..kang banned la pulak fp mokcik.. ..kawe dok panda nok berpidato..tapi kawe cukup kesal wehhh..goram pun ado yo nih haa..haaa kan dah semua language keluar!!

ceritanya camnih..saja laa kan weekend je mesti kita nak bawa anak-anak beriadah..so abang cakap jom kita pergi taman rama-rama dekat dgn taman burung atau area tasik perdana nuu..so ummi pun on je laa..anak4 pun dah excited..depa nih bab jalan-jalan ja pun dah seronok! haha..so sambung cerita...abg survey laa dulu kan berapa harganya..kot laa ingat murah ye dak..alahai sekadar nak tengok rama-rama ja..sekali tgk kat board tu.. dewasa RM15 n kanak-kanak 2-12thn RM8 (rsnya..lupa dah dek sbb paneh hati.. )..umanggg aiiii...baik kami pegi zoo..boleh bersiar2 tengok binatang..byk yg dipelajari anak4..kalau harga sebegitu dan anak4 dapat byk faedah tidak mengapa..apa yg kami nampak tiada nilai di sebalik harga yg terlalu tinggi sebegitu..kenapalah tempat2 begini tinggi harganya..kalau rakyat sendiri yg nak melawat2 tempat macam ni..macam mana ye..disuruhnya kita hargai negara sendiri..tapi kalau rakyat tidak dihargai bagaimana pula ye..tertanya-tanya teman...aduhaiii teman ke yg salah nak beriadah di tempat yg betul atau tempat tu yg salah mengikut konsep yg tak betul...hahaha...

Sudahnya kami bawa anak-anak beriadah ke Taman Tasik Perdana...FREE tau!! lagi seronok tengok mereka berlari bebas..menghargai alam sekitar..eiii entah laa...over ke?

Ok laa..cut it off..jom kita nikmati eksperimen yg penah nabia cuba..ntah laa sedap ke idak..tapi anak4 makan elok ja..jenuh tiap kali nak makan burger kene pi beli kat kedai..sudahnya nabia cuba resepi Maisya..thanks Maisya!!Resepi nih memang menarik..bun burger tu padu..for me its enough..kurang-kurang nabia mencuba ye dak.. Gambarnya kurang menarik laa kan..dah anak4 dok kecoh nak cepat..hehe boleh laa ye..




BURGER OR HOT DOG BUNS-Maisya(12 pieces)
INGREDIENTS:
1 cup (235ml) milk
1/2 cup (120ml) water
1/4 cup (55g) butter
4 1/2 cups (560g) all-purpose flour
7g instant yeast
2 tablespoons (25g) white sugar
1 1/2 teaspoons (10g) salt
1 egg

DIRECTIONS:
1.In a small saucepan, heat milk, water and butter until very warm, 120 degrees F (50 degrees C).
2.In a large bowl, mix together 1 3/4 cup flour, yeast, sugar and salt. Mix milk mixture into flour mixture, and then mix in egg. Stir in the remaining flour, 1/2 cup at a time, beating well after each addition. When the dough has pulled together, turn it out onto a lightly floured surface, and knead until smooth and elastic, about 8 minutes.
3.Divide dough into 12 equal pieces. Shape into smooth balls, and place on a greased baking sheet. Flatten slightly. Cover, and let rise for 30 to 35 minutes.
4.Bake at 200 degrees C for 10 to 12 minutes, or until golden brown.
5.For Hot Dog Buns: Shape each piece into a 6x4 inch rectangle. Starting with the longer side, roll up tightly, and pinch edges and ends to seal. Let rise about 20 to 25 minutes. Bake as above. These buns are pretty big. I usually make 16 instead of 12


dan lagi satu yg nabia cuba..EVERYTHING IS INSTANT!! haha..tak tahu apa namanya..mudah je..beli sepeket roti canai segera KAWANKU(nabia pakai dua keping ja)..dan 50g Instant Custard+150ml susu cair..roti canai segera tu dipotong bulat muat2 bekas pie kita tu..then campuran instant custard td dimasukkan ke dlm pie..dan bakar agak2 pie masak..sedap gak! nih kes saja nk cuba guna instant..nabia n anak4 ja makan..lgpun buat sikit ja..nak test..try at your own risk k..ehhe..


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net